Som innehavare av en webbplats vill man att den ska komma så högt upp som möjligt i träfflistorna hos olika sökmotorer. För att lyckas med att synas på Googles förstasida finns det många delar av hemsidan som måste vara optimerade för att passa sökmotorns mönster och algoritmer. Den här anpassningen utför man genom något som heter sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas. Sökmotoroptimering sker främst genom de två metoderna On page SEO och Off page SEO.
Strategier för en högre rankning
Google utgår från cirka 250 algoritmer när ett sökresultat ska tas fram. Dessa algoritmer analyserar både On page- och Off page-faktorer, så för att få bäst resultat är båda metoderna viktiga att arbeta med. On page SEO handlar om de interna faktorerna, det vill säga innehållet och strukturen på en webbplats. Off page SEO handlar istället om de externa faktorerna så som länkar till webbplatsen i fråga och närvaro på sociala medier. För att lyckas så bra som möjligt med det här arbetet är det viktigt att man lägger fram en väl genomarbetad SEO-strategi. Det gör man genom att utgå från sin målgrupp och hur konkurrensen inom ens område ser ut. När man har granskat detta analyserar man sedan bakvänt vad sökmotorerna letar efter för att ens hemsida ska hamna överst i resultatlistan.
De On page-strategier man använder vid sökmotoroptimering ska se till att sidan innehåller bra sökord och att den är lätt att indexera. Det är viktigt att göra en sökordsanalys utifrån sin bransch och sedan på sin hemsida använda de termer som används flitigast i sökmotorerna. Då kommer du garanterat få mer trafik till din webbplats. Sidan behöver vara bra strukturerad och enkel för sökmotorerna att genomsöka eftersom det går snabbare att hitta relevant information då. Om en sida är svårindexerad kan sökmotorn i värsta fall välja att inte söka igenom sidan alls. Det är också viktigt att nyckelorden finns med i kodningen av hemsidan då även den är en viktig del för hur en hemsida rankas.
De Off page-strategier som används för att en sida ska synas så högt upp som möjligt på Google tar hänsyn till den externa informationen. Mycket av det här arbetet handlar om länkbyggande och att skapa ett nät av kvalitativa länkar till en webbplats. Kvalitativa länkar innebär att de ska vara relaterade till sidan de länkar till. Om så inte är fallet och länkarna istället kommer som spam från till exempel bloggar, tolkar Google det som ett sätt att försöka fuska och ta sig förbi algoritmerna. Då får sidan istället en lägre rankning.
Att få en hemsida att synas på Googles förstasida är ett omfattande arbete. Det krävs grundläggande planering och en effektiv strategi för att nå ett bra resultat. Man behöver hela tiden fortsätta med det här arbetet. Upphör det kommer det inte dröja länge innan dina konkurrenter går om dig i placeringen i träfflistan. Se därför till att ha en bra SEO-strategi som får din sida att fungera på bästa sätt.