Det räcker inte att få besökare till din hemsida – det måste också vara en sida som konverterar dem till kunder eller leads. Det finns ett antal olika konverteringsåtgärder som kan hända när någon besöker din hemsida, och de är alla mätbara genom att titta på den information du har tillgång till inom Web analytics.

Om en besökare bestämmer sig för att gå vidare in på din webbplats, bör den första sidan de besöker vara mycket tydlig om hur du kan tillgodose deras behov. I många fall kommer detta inte att vara din huvudmeny – en mängd olika heatmap-studier visar att människor är mer benägna att klicka på en länk eller grafik snarare än att använda huvudmenyn.

Titel och metabeskrivning

Se till att din hemsida tydligt förklarar vad du gör, och att H1-taggen (som visas i sökmotorresultat) och Meta Description (som inte visas på sidan men påverkar rankningen) matchar. Försök att undvika sliders och multipla banners som visar budskap efter varandra – det har visat sig konvertera färre personer än en väldesignad enskild bild med ett budskap.

Få webbplatstrafik genom sociala medier och pressmeddelanden

  • Ett av de bästa sätten att driva trafik till din webbplats är genom sociala medier.
  • Den här strategin kan också konvertera besökare till kunder och klienter.
  • Pressmeddelanden är ett annat bra sätt att få mer webbplatstrafik.
  • Att få en historia upplockad på populära webbplatser som Product Hunt kan hjälpa dig att nå nya målgrupper, samt generera leads genom e-post.

Få trafik till din webbplats med SEO

Att få webbplatstrafik är en av de viktigaste aspekterna av att växa ett företag. Men enbart trafik hjälper dig inte att växa ditt företag om det inte omvandlas till leads, kunder och vinst. Sökmotoroptimering (SEO) är en effektiv strategi för att öka mängden organisk trafik som din webbplats får. SEO kan dock vara komplext och tidskrävande.

Det finns många metoder och ideologier för hur man bäst utför SEO, så att ta reda på vad som fungerar för ditt företag kräver en del försök och misstag. Men även med den bästa SEO kommer din webbplats bara att vara så bra som dess innehåll. Så att skapa kvalitet och informativt webbplatsinnehåll är nyckeln till att generera rätt typ av trafik.

För att skapa sökoptimerat innehåll bör marknadsförare börja med att undersöka nyckelord som deras målgrupp söker efter. Detta kan göras med verktyg som Google Adwords och Ahrefs. När nyckelorden har identifierats kan en strategi utvecklas för att optimera befintligt innehåll och skapa nytt innehåll som adresserar dessa söktermer.

Det är också viktigt att ta hänsyn till den tekniska aspekten av din webbplats, till exempel metabeskrivningar, bildtitlar och alt-text samt URL-struktur. Dessutom är det en bra idé att använda sociala medier för att marknadsföra ditt innehåll och driva trafik till din webbplats.

Att locka besökare på webben

Oavsett om du säljer produkter, tillhandahåller tjänster eller bara underhåller genom en blogg, är det viktigt att locka besökare på webben för att bygga upp din publik och ditt företag. Att få engångsbesökare till din webbplats är bra, men framgångsrika företag lockar regelbunden trafik och bygger lojalitet som leder till försäljning eller andra önskade handlingar som att registrera sig för ett nyhetsbrev eller bli en varumärkesentusiast.

Att få fler besökare till din webbplats kan göras genom organiska medel som inlägg på sociala medier, sökmotoroptimering (SEO) och betald annonsering. Med betalda annonser kan du välja specifika nyckelord som sökmotorer använder för att visa din annons i sökresultaten. Detta kan vara ett snabbt och effektivt sätt att öka din synlighet och få fler människor till din webbplats.

Ett annat organiskt sätt att få fler besökare är att skriva gästbloggar på andra webbplatser eller onlinepublikationer i din bransch. Detta hjälper inte bara din SEO och räckvidd, utan det hjälper dig också att etablera dig som en pålitlig informationskälla inom ditt område.

Det är också viktigt att spåra trafiken på din webbplats med Google Analytics, ett kostnadsfritt verktyg som ger dig detaljerad rapportering om alla aspekter av din webbplats. Du kan se hur människor hittar din webbplats, vilket innehåll som är mest populärt och till och med lära dig om demografin för dina besökare. Genom att hålla ett öga på din webbplatsanalys kan du fatta välgrundade marknadsföringsbeslut som maximerar dina ansträngningar och genererar fler besökare till din webbplats.

Få besökare till din startsida

Startsidan på din webbplats tar emot majoriteten av din webbplatstrafik. Är det dags att börja tänka på din hemsida som mer än bara en landningssida som helt enkelt lockar människor till resten av din webbplats? Din startsida bör vara ett kraftfullt konverteringsverktyg som övertygar dina besökare om att du är det bästa alternativet för att uppfylla deras behov och lösa deras problem.

Få rätt besökare

Det finns många sätt att driva trafik till din webbplats, och många av dem är gratis. Bland de bästa är sökmotoroptimering (SEO), sociala medier, betald annonsering och e-postmarknadsföring. Om du inte använder en eller flera av dessa, missar du ett bra sätt att få riktade besökare till din webbplats. För att vara mest effektiv bör din webbplats vara utformad för att uppfylla de tre viktigaste målen för varje typ av besökare.

Identifierade deras behov

Det här är den vanligaste anledningen till att någon besöker din webbplats. De försöker uppfylla ett behov, lösa ett problem eller köpa en produkt. Om de inte kan avgöra inom några sekunder om du kan uppfylla det behovet, kommer de att lämna.

Visade en video. Video blir mer och mer värdefullt för företag. Den skapar engagemang hos besökarna mycket snabbare än text. Men om du använder det på din hemsida, se till att innehållet är kort och mycket lockande.

Klickade på en länk eller grafik. De flesta heatmap-studier visar att besökare på en hemsida är mer benägna att klicka på en länk eller grafik än de är att använda menyn. Detta kan ändras när de är längre in på webbplatsen, men på en hemsida är det viktigt att hålla detta i åtanke.

Få besökare till din sida